הצילום התת- מימי הינו עיסוק מרתק שמאפשר לכם  לחלק את חווית הצלילה עם מי שאינם צוללים, או סתם לשמר את החוויה.

בשונה מהצילום על היבשה, בצילום התת- מימי,  הצלם מוגבל  למספר התמונות שטען  במצלמה לפני הכניסה למים, ומעשה שטן -  כריש הלוויתן יופיעו בדיוק אחרי "שייריתם" את התמונה האחרונה. ובכן לא עוד! מצלמה דיגיטאלית היא הפתרון. אין כמעט מגבלת תמונות, יש אפשרות לצילום סרטוני וידאו קצרים, ולא פחות חשוב, אתם רואים בזמן אמת את מה שצילמתם. 

 

בשנים האחרונות צבר הצילום הדיגיטאלי תאוצה מדהימה ובשנה האחרונה עברו לראשונה מכירות המצלמות הדיגיטאליות את  מצלמות הפילים המסורתיות. רק על-מנת לסבר את האוזן, חברת קודאק, המזוהה יותר מכל עם מצלמות הסרט המסורתית, הפסיקה לחלוטין את ייצור המצלמות מסוג זה.  

אם אתם שוקלים רכישת מצלמה תת-מימית, הניחו לעבר, מצלמות פילים out    ומצלמה דיגיטאלית in .

 

אולם רגע לפני שאתם שולפים את הארנק, כדאי ללמוד מספר מושגים שיעזרו לכם לבחור מצלמה שלא תשאיר אתכם עם חור בכיס וחור בלב".

 camerafull

אז איך זה פועל ?

 

במצלמה רגילה, החיישן בו אנו משתמשים הוא סרט הצילום. כאשר נחשף סרט הצילום לאור, מתרחשים בו תהליכים כימיים מסוימים אותם אנו מפענחים והופכים לתמונה כאשר אנו מפתחים את סרט הצילום ומדפיסים ממנו תמונות.
במצלמה דיגיטאלית אנו משתמשים בחיישן אלקטרוני הנקרא
 CCD. גם ה-CCD רגיש לאור, אולם הוא רושם את כמות האור המגיעה אליו באופן חשמלי. רמות האור הנקלטות ב-CCD מתורגמות ע"י המצלמה הדיגיטאלית לתמונה הנשמרת בצורת קובץ  ספרתי על-גבי כרטיס הזיכרון שבמצלמה.

 

מושגי יסוד

 

כמה פיקסל יש לך במצלמה, דומה לשאלה  כמה סוסים יש לאוטו?  כאשר אנשים מדברים על רזולוציה הם מתכוונים למספר דברים שונים, בו-זמנית. בד"כ הכוונה היא ליכולת להדפיס תמונות גדולות איכותיות מהקובץ שלנו. מה שרוב האנשים אינם יודעים הוא שקיימים גורמים רבים המשפיעים על נתון זה, ולא רק מספר הפיקסלים ב-CCD. מצלמה איכותית של 2 מגה פיקסל  תפיק תמונות איכותיות בהרבה ממצלמה גרועה של 5 מגה פיקסל.

 

הגורם הראשון המשפיע על איכות התמונה הכללית הוא העדשה. ככל שהעדשה איכותית יותר, התמונה שתגיע ל-CCD תכלול פרטים קטנים יותר ותהיה חדה יותר. לכן, גם אם נצלם במצלמה עם מספר גדול של פיקסלים ב-CCD אולם עם עדשה גרועה, נקבל תמונות חסרות פרטים ומטושטשות בכל גודל הדפסה.

 

הגורם השני הוא תוכנת המצלמה הדיגיטאלית. ככל שליצרן המצלמה ניסיון גדול יותר בתכנון מצלמות דיגיטאליות, תוכל התוכנה המשולבת במצלמה להפיק תוצאות טובות יותר מאותו CCD ואותה העדשה. איכות התוכנה משפיעה באופן ישיר על רמת הפרטים המתקבלים בקובץ - תוכנה באיכות נמוכה לא תוכל להבחין בשינויי צבעים עדינים - דבר שיפגע בכמות בפרטים ודיוק הצבע של התמונה.

 

הגורם השלישי שמשפיע על הרזולוציה של קובץ התמונה, הוא כמובן מספר הפיקסלים ב-CCD. ככל שיהיו ב-CCD יותר פיקסלים נוכל להדפיס תמונות גדולות יותר מבלי לפגוע באיכות התמונה המודפסת, אולם בכל מקרה לא נעבור את איכות התמונה שהעדשה העבירה ל-CCD ולא נוכל לקבל יותר צבעים ופרטים ממה שתוכנת המצלמה מאפשרת.

 

מה כדאי לבדוק camera1

 

אם נתעלם ממצלמות "הצעצוע"  ניתן  לחלק את המצלמות לשלוש קבוצות עיקריות:

מצלמות "כוון ולחץ" (point and shoot)       

מצלמות דמוי SLR   (דמוי רפלקס)        

מצלמות SLR  (רפלקס)

 

למרבית האנשים, הקבוצה הראשונה היא זו שתתאים לדרישות והתקציב. בעלי העניין בקבוצה השנייה והשלישית יהיו מן הסתם מי שהפרוטה מצוייה בכיסם או צלמים מקצועיים שממילא אינם זקוקים לעצתנו.

 

אולם גם בקבוצה הראשונה – כוון ולחץ,  קיימים הבדלים מהותיים שכאן נתייחס לעיקריים שבהם.

 

מהירות עדשה F  - ככול שהערך נמוך יותר כך המצלמה מסתדרת טוב יותר עם תנאי אור קשים.

בצילום תת-מימי, נתון זה יכול להשפיע באופן מהותי על איכות הצילום. במרבית המצלמות ערך ה –F הנמוך הוא 2.8.  עדשות מהירות ואיכותיות  יהיו בעלות ערך F של 1.8.

 

זום אופטי -  ככל שהערך גדול יותר המצלמה מסוגלת לקרב ולהגדיל את האובייקט המצולם. הערך המקובל במרבית המצלמות הוא X3. בגלל תנאי הראות והתאורה מתחת למים אין צורך בזום גדול יותר.  במצלמות זום הוא יכול להגיע גם ל -  X10. חשוב לזכור כי לזום הדיגיטאלי אין כל משמעות והוא משמש בעיקר לצרכי קידום מכירות.   

 

צילום מאקרו   המצלמות האיכותיות מאפשרות לכם לצלם אובייקט ממוקד במרחק של 5 ס"מ ואפילו פחות. בצילום תת-מימי, יכולת צילום מאקרו חשובה ביותר. 

 

ISO -  מקביל ל – ASA בסרטי הצילום. המצלמות האיכותיות מאפשרות שליטה על ערך זה לרוב בין 50-400. ככל שהערך הנבחר נמוך יותר תהיה איכות התמונה טובה יותר ונקייה מ"רעשים  אלקרטרוניים", אולם בעלת רגישות נמוכה יותר לאור. מכאן גם החשיבות של עדשה מהירה.

 

איזון לבן -  (white balance ) -  מאפשר שליטה ידנית על מצבי תאורה שונים.

 

שליטה על חשיפה -  שליטה על משך החשיפה מאפשרת לצלם גם בתנאי אור קשים ולהגיע לאפקטים מעניינים בעת הצילום בעיקר בצילום לילה.

 

גודל ובהירות מסך תצוגה -  מתחת למים, נתון זה מקבל משמעות מיוחדת. זאת ועוד, היתרון הגדול של המצלמה הדיגיטאלית הוא היכולת לראות את התמונה בזמן אמת. כדאי עם זאת לזכור שהמסך הוא זולל אנרגיה ולכן רצוי להקפיד ולכבות אותו כשהוא אינו בשימוש.

 

מהירות תגובה ומיקוד -  זוהי אחת מנקודות התורפה של המצלמות הדיגיטאליות. במצלמות מסויימות ייקח למצלמה 5-10 שניות להיכנס לפעולה (בעת ההדלקה) והוא עשוי להמשך שתי שניות ויותר בין תמונה לתמונה,  מה שעלול לגרום לצילום חייכם להימוג לתהום הנשייה בטרם תואיל המצלמה להגיב.  לכן מומלץ לבדוק נתון זה היטב הן במפרט היצרן והן בעת הבחינה של המצלמה בחנות.   

 

ידידותיות ונוחות שימוש – כמו בשאר פרטי הציוד המודרני המשופע בטכנולוגיה ויכולות, ממשק גרוע  ובלתי אינטואיטיבי עלול להגביל  את המשתמש מלנצל את מלוא הפוטנציאל של המצלמה שברשותו.

 

סוללות -   מצלמות דגיטאליות הן "זוללות" אנרגיה. יש מצלמות המצויידות בסוללת ליתיום נטענת ומטען תואם. לרוב חוסכות משקל, מהירות לטעינה אך יקרות ביותר לרכישה אם רוצים להצטייד בסוללה נוספת או חליפית (וזכרו כי הסוללות תמיד נגמרות ברגע הפחות מתאים).  אחרות פועלות על  סוללות  AA . מומלץ להצטייד בלפחות שני סטים של סוללות נטענות של 2000 MA  או יותר.

 

כרטיס הזיכרון -  בהעדר תקן תואם אחד, מצלמות שונות משתמשות בכרטיסי זיכרון שונים, חלקם איטיים ומיושנים. מומלץ אם כן לבדוק שהמצלמה שאתם רוכשים תומכת בהתקן שלא עומד להעלם בקרוב. אל תתפשרו על פחות מ - 128 MB  אולם ברמת המחירים של היום, כרטיס של 256 כבר אינו מותרות  ואינו מחייב שבירה של תוכנית חיסכון.    

 

תכונות נוספות  בנוסף על כל הרשומים לעיל, כדאי לבדוק שהמצלמה מצויידת גם בתכונות כמו צילום פנוראמי, צילום וידאו (ברזולוציה של 640X 480) כולל קול, אפשרות לחיבור מבזק חיצוני, צילום בשחור לבן, צילום "עתיק", תיכנות מוקדם למצבי צילום שונים ותוכנות עזר אמיתיות לעיבוד תמונה. 

ולבסוף זכרו -  השימושיות של המצלמה היא פועל יוצא של הרבה תכונות "קטנוניות" שחשיבותן מתגלה בדרך כלל כאשר אתם נתקלים במגבלות מעצבנות, ולאו דווקא במפרט שלוכד את העין במבט ראשון.

 

מחירים ושירות – מצד אחד, פער המחירים בין הארץ  וחו"ל יכול להגיע עד 40% ויותר. מהצד האחר, הקנייה בארץ מבטיחה לכם את אחריות היבואן שלא תמיד תופסת אם רכשתם את המצלמה בחו"ל.

עקב שלל הדגמים הקיימים ואלו היוצאים חדשות לבקרים, אל תתעצלו לבצע סקר מחירים ובדיקה השוואתית. אתר איכותי  המרכז מידע עצום בנושא הוא - cnet  והוא מומלץ ביותר למי שמעוניין להתעמק  מעט  ולהשיג קצת יותר מידע מזה שיתנו לכם בחנות הצילום המקומית.

ניתו גם  לגשת לדלפק הצלילה במרינה, ולהתרשם  מהמצלמות הדיגטאליות התת-מימיות שאנו מעמידים לרשותכם

בכתבת המשך נציג - איך לקחת את המצלמה למים ולהשאירה יבשה