הסאן בואט במיקומה החדשהחזון - ריף מלאכותי  הוא מאותם נושאים חמים שכולם אוהבים לדבר עליהם, אבל משזה מגיע לידי ביצוע – כאן הסיפור הוא כבר מסובך מעט יותר.
למרות שאין עוררין על כך כי ריפים מלאכותיים יוצרים אטרקצייה תיירותית במקום שבו הם מוקמים, יוצרים בית גידול נוסף לאלמוגים ובעלי חיים ימיים, ומורידים לחץ משמורות האלמוגים, עד היום כמעט ולא נעשה דבר בנדון, ואת מספר הפרוייקטים שהושלמו ניתן לספור על אצבעות יד אחת וגם כאן ישארו מספר אצבעות  "יתומות".  בעצם, קשה למצוא נושא שכמעט כל הגופים הרלבנטיים מסכימים על נחיצותו וחשיבותו מהצד האחד אך אינם מסוגלים להגיע  להסכמה לגבי אופן ביצועו מהצד האחר...

בשנת 86 הוטבע היתוש בחוף אלמוג ביוזמה אישית לחלוטין אך בעומק שהופך אותו לבעייתי לצולללים רבים. בתחילת שנות ה – 90 הוקמה בחוף הצפוני, מזרחית למלון מרידיאן הפירמידה של דובק, גן הפסלים ו"אתר המכבשים והרכבים האמפיביים"  אולם האלמוגים סירבו לצמוח על האובייקטים שהושקעו במים, הפסלים התפרקו עם השנים  ועל מנת להשלים את התמונה - האזור נאסר לצלילה בשל היותו בליבו של נתיב שייט הומה לימים יועתקו המכבשים והרכבים האמפיביים לנקודה אחרת והיוו בסיס לאתר חדש.
בשנת 94 - הוטבע הסטי"ל סופה והפך לסיפור הצלחה. נסיון להטביע סטי"ל נוסף לא צלח, ולמרות הסכומים הניכרים שהושקעו בהכנתו, התנגדות נחרצת של הרשויות שהיו אמורות להיות אלו שדוחופות ומקדמות פרוייקטים מעין אלו הביאו  לכך שהסטיל הושלך מבוייש, אי שם במעמקי המפרץ והוא נח לו בשלום על משכבו בעומק של כ – 800 מטר...  
נותרו הסטי"ל, שמיקומו ותנאי הצלילה שלו הופכים אותו נגישים לצוללים בכל הרמות (מה שהפך אותו לאתר הצלילה הפופלארי באילת)  ו"שונית תמר" –  פרוייקט מבורך אך קצת קשה להתייחס אליו כאל אטרקציה ממשית. צריך לעשות מעשה...

"הרעיון קורם עור וגידים" -  לפני מספר חודשים נכרתה הזדמנות לעשות מעשה – ה Sun Boat , ספינת צוללים שידעה ימים יפים יותר עת שייטה בין אילת ואתרי הצלילה של דרום סיני הוצאה למכרז לאחר שעברה לבעלות העירייה. כאן נכנס לתמונה אייל בר-ציון מנהל קבוצת הריף ומי שהנושא "בוער בעצמותיו" ורתם למשימה את שמוליק תגר מנהלה של עמותת  ים טבע ומדבר, שנאה דורש וגם נאה מקיים  ועושה ימים כלילות כדי לשמר את פנינות הטבע באילת ולקדם  את התיירות לעיר.  תמורת סכום סימלי נרכשה הספינה והועברה לבעלותה של העמותה.
נסיון העבר  לימד שמרגע פרוייקט מעין זה החל להתגלגל וקיבל חשיפה ציבורית  הדרך לכישלון ואי השלמתו היו מובטחים. לפיכך, הפעם נשמרו הפרטים כמבצע צבאי חסוי.  בסוד העניין הוכנסו אנשי התחנה לזיהום ים  -  עוז גורן ומנהלה אלי ורבורג ואנשי רשות שמורות הטבע באילת – אסף זבולוני, אקולוג מפרץ אילת, אבי גדליה מנהל מרחב אילת ודורון ניסים מנהל מחוז אילת ומרגע שנרתמו למשימה לא חסכו בתמיכה וסייעו עד להשלמתו המוצלחת של הפרוייקט.
השלב הבא היה גיוס תרומות להכנת הספינה להורדתה למים – חשוב לזכור כי את כלי השייט יש לנקות לחלוטין ממזהמים אפשריים ולהבטיח שהוא נקי ממכשולים שעלולים לסכן את הצוללים – עבודה הכרוכה בממון לא קטן.
זה המקום להודות  למי "שתחב את היד לכיס":  למועדוני צלילה באילת, לחברות הביטוח א. רפאל ו Dan Israel , למול הים וההתאחדות הישראלית לצלילה ומעל כולם - ראש עיריית אילת – מאיר יצחק הלוי ומנכ"ל העירייה פיליפ אזרד שגם תרמו חלק מהכסף. והיו עוד רבים וטובים שנטלו חלק בהשלמת הפרוייקט ואם השמטנו שם מהרשימה, עמכם הסליחה.
  
יוצאים לדרך -  משנאסף הכסף והתקבלו כל האישורים  החל השלב המעשי -  ה - Sun Boat  נגררה אחר כבוד לממשה והועלתה  אל מחוץ למים לעבודות ניקוי והכנה יסודיים. העבודה נמשכה כארבעה שבועות – מהירות שיא לפרוייקט מעין זה. בכל מהלך ההכנה  נבדקה העבודה בקפדנות ע"י אנשי  התחנה למניעת זיהום ים כדי לוודא שהיא שהיא מתנהלת בהתאם לתקנים ואמנות בינלאומיות  (עליהן חתומה ישראל) להשקעת פסולת בים. העבודות הסתיימו, הספינה מקבלת את חותמת הכשרות הסופית והיא מוכנה לרדת למים - למקום מנוחתה האחרון...


משמאל לימין: יורדים למים מהמימשה, נקודת ההטבעה, אייל ברגע של קרות רוח

בבוקר יום שני ה – 20/09/2010  באשמורת לילה אחרונה נאספים לטובת ההטבעה עשרות נציגים של מועדוני צלילה באילת, אנשי התחנה למניעת זיהום ים, צלמי ערוץ 2  כשלכל אחד (כמעט) תפקיד שהוגדר מראש. על חוף הממשה עומד אייל שמנצח על האופרצייה כולה, כוסס צפרניים ומתפלל שהכל יפעל לפי התכנית. אנשי הממשה מתחילים לשחרר אל המים את הספינה ששוקלת עשרות טונות, הירכתיים במים וגם החרטום כבר כמעט ומשיק להם אך הספינה מסרב לעשות את המטר האחרון, חולפת שעה מורטת עצבים, גוררת הנמל שגוייסה להעברת הספינה למקום ההטבעה אינה יכולה להמתין עוד ונקראת לעבודה בנמל, אייל מודיע על דחייה  לשעות הצהריים בתקווה שהבעייה תיפתר ומשחרר את כל המשתתפים. הוא יודיע להם כשיתחילו שוב. רגע של פסימיות ותסכול, אך כעבור 20 דקות מצליחים אנשי הממשה להתגבר על התקלה וה – Sun Boat  שוב במים מוכנה להפלגתה האחרונה... בשעה 07:30  אייל מכנס את כולם שנית והפעם ללא תקלות. יוצאים לדרך.

רגע לפני השקיעה
משמאל לימין: ממלאים במים מלמעלה, מחדירים מים מלמטה, המים פורצים אל השידרית

עם ההגעה למקום ההטבעה בחוף הצפוני, לא הרחק מהגבול עם ירדן,  ה - Sun Boat  נקשרת בארבע נקודות עגינה שהוכנו מבעוד מועד עמ"נ להבטיח את שקיעתה בזווית ובנקודה המדוייקים שנקבעו לה. הספינה מפונה מהאנשים שהיו על סיפונה במהלך הגרירה. אילן ביטון יורד למים ומתחיל בפתיחת פתחי המילוי שנועדו לאפשר למים לחדור אל הספינה כדי להשקיעה. על פני המים עומדים אנשי זיהום ים ומציפים את הסיפון העליון בזרם מים עז כדי לזרז את השקיעה. 

הקיעה
משמאל לימין: השקיעה הסופית...

סוף דבר - הספינה הטובעת מוקפת בסירות של כל מי שבא לחזות בשקיעתה משל היו עדת זאבים משחרת  לטרף, ממתינה שקורבנה יחדל להאבק. רבע שעה מאוחר יותר הכל תם ונשלם וה - Sun Boat מונחת על הקרקעית. אתר צלילה חדש נולד...