יותר ויותר צוללים מצויידים במצלמה  דיגטאלית תת מימית פרטית,  או מצטיידים במצלמה כזו שאותה ניתן לשכור במרבית מועדוני הצלילה.  אך צילום תת מימי, שלא כמו צילום מחוץ למים הוא מורכב יותר בשל תנאי תאורה  שאינם אופטימאליים,  החזרי אור מחלקיקים שמרחפים במים, אובייקטים שתנועתם המהירה מקשה לעקוב אחריהם ולאפשר למצלמה לה"תפקס" עליהם  ועוד.

על-מנת להשיג צילום תת-מימי  רחב זווית  ובעל איכות גבוהה תזדקקו  למצלמה יקרה למדי, בעלת עדשה איכותית, שליטה על  מצבי תפעול ידניים ותאורה ייעודית ויקרה.

אולם אל ייאוש. גם אם אתם מצויידים במצלמת  "מיינסטרים" צנועה תוכלו לצאת מהמים כשע"ג  כרטיס  הזיכרון של המצלמה יש קצת יותר מאשר קצה הספיר  של בן זוגכם לצלילה  או מספר פזיות דהויות על רקע של אלמוג חיוור.
אם ניחנתם במעט סבלנות ודמיון  תוכלו לנצל את יכולות המאקרו (צילום מקרוב )  שקיימות כמעט בכל המצלמות הדיגיטאליות של השנים האחרונות.
תפעול ידני עשוי לתת במרבית המקרים תוצאה טובה יותר אך גם מי  שמסתפק בתכונה של כוון ולחץ במצב צילום אוטומאטי לחלוטין יכול להגיע  לצילומים ממרשימים.

על-מנת  להכין את המצלמה לצילום מאקרו בחרו במצב צילום  שמצויין בציור של פרח. במצב זה המצלמה תדע להתמקד על אובייקטים הנמצאים במרחק של חצי מטר ועד סנטימטר מהעדשה.
כבו את הפלש  המותקן במצלמה. ממרחק כזה תאורה ישירה תגרום להחזר אור חזק וסינוור של העדשה.
על מנת להאיר  את האובייקט, תנאי כמעט הכרחי  בתנאי התאורה השוררים מתחת למים (אפילו בתנאי ראות ואור טובים), רצוי להיעזר בפנס בעל תאורה "חמה"  שיאיר על האובייקט המצולם מלמעלה או בזווית אך לא  "בכינון ישיר".

כמה קרוב -  ראשית חשוב להדגיש כי בצילום מאקרו אין להשתמש  בתכונת הזום של המצלמה אלא  להתקרב ככל הניתן לאובייקט שמצלמים.  המרחק  הוא  כמובן נגזרת של היכולת להתקרב מבלי  להפחיד את האובייקט שמצלמים (אם מדובר בבעל חיים). אולם ככל שתצליחו למקד את המצלמה ממרחק קטן יותר  תקבלו תמונה חדה יותר .

מאיזו זווית לצלם -  תמונה של צילום אורכי ציצור תחושה של תמונה שטוחה וללא עומק. תמונה כזו תאפשר לכם להגיע למיקוד טוב יותר שכן האובייקט כולו נמצא במרחק קבוע מהעדשה אך היא תהיה שטוחה ודו ממדית ופחות מעניינת. עדיף לצלם בזווית, מה שייגרום לחלקו הקדמי של האובייקט להיות ממוקד בתחילה אך הוא ילך ויטשטש  בהמשך. בצורה זו נשיג תמונה בעלתר עומק שדה גדול יותר ותחושה של אובייקט הנמשך עד אין סוף. את האפקט הסופי תוכלו לשפר בעזרת תוכנה לאיבוד תמונה.

ואם היד רועדת? -  שמירה על יד יציבה הנה תנאי להשגת תמונה חדה וממוקדת כאשר מצלמים מקרוב. ללא חצובה  תתקשו להחזיק את המצלמה באופן יציב. אם ניתן, רצוי  להיעזר בתכונה של צילום עצמי  כאשר את המצלמה מניחים על משטח קשיח (אבל בלי לפגוע באלמוגים) .

מה שיותר עמוק יותר כחול – נכון וזו בדיוק הבעיה . ככל שתעמיקו  הטווח הדינאמי של התמונה יקטן.  ככל שתצלמו בעומק רדוד יותר כך תשיגו  תוצאה טובה יותר . רצוי לנסות להתמקם באיזורים שבהם הקרקעית לבנה ומשמשת כמעין "רפלקטור "  לאור הטבעי.

סבלנות -  זה שם המשחק. פשוט לשכב בסבלנות ולחכות שהאובייקט שלכם יואיל בטובו להתמקם  ולא לזוז. כוכבי המצוות הנוחים לצלמים מתחילים הם אבנונים, עקרבנונים  חשופיות וסוסני מים (נדירים למדי) שלרוב שוכבים חסרי תנועה כמו היו מחכים לעדשה שתנציח את פועלם...

שומרים על הים (ועל עצמינו) -  צלמים רבים פיתחו לעצמם הרגל מגונה של שינוי סדרי בראשית על-מנת להשיג את הקומפוזיציה המושלמת.  דאגו להשאיר את הנוף התת  - מימי כפי שמצאתם אותו  גם אם פירוש הדבר שתאלצו לוותר על תמונה או שתיים. בנוסף, צלמים תת-מימיים  נוטים לגלות התעלמות מוחלטת מבן זוג זה אולי מאפשר לכם להתרכז טוב יותר בתמונה אך לא פוטר אתכם מאחריות

בהצלחה ומחכים לראות את התמונות בגלריה...

צילומים:  עליון מצד ימין: שמוליק בלום,  למטה: יהב אש .