עולם הצלילה גדוש במסורות, הרגלים ומנהגים שלא פעם אינם מבוססים על אמת מדעית או בדוקה. קרוב לוודאי  שגם אתכם למדו כי מכלי צלילה יש  לדחוס במים.  הערך המוסף לכך הוא ברור למדי כך למדנו, ונועד:
1. לקרר את מכל במהלך תהליך הדחיסה אשר  יוצר חום רב  וכתוצאה מכך , לאחר התקררות המכל הלחץ שבו יפחת , במילים אחרות, יותר אוויר מכל ואפשרות לדחיסה מהירה יותר
2. המים יספגו חלק גדול מהאנרגיה ויקטינו  את האפקט במקרה של פיצוץ המכל
3. להעניק למכל שטיפה שקרוב לוודאי שלא יזכה לה אצל הצולל.

אז ככה לימדו אותנו. אבל האם זה נכון בהכרח?  

בואו נבחן את הסיבה הראשונה -  אכן, גם מבלי להיות מומחים גדולים בפיסיקה, כל מי שהתנסה בצלילה, או אפילו בשחייה יודע שאיבוד החום במים הוא מהיר הרבה יותר מאשר באוויר. בתחילת שנות ה – 50 , כאשר הידע על תחזוקת מכלים היה מועט השתרש הנוהג של דחיסת מכלים במים. באותם ימים, המכלים היחידים בנמצא היו מכלי פלדה שהמעטפת שלהם הגיע לטמפ' גבוהות במהלך הדחיסה, וקירור במים היה המסקנה המתבקשת.  מאוחר יותר הופיעו מכלי האלומניום בעלי דופן עבה (כמעט 1.5 ס"מ) אלו נטו להתחמם פחות בתהליך הדחיסה אך מהסיבה הפשוטה – לקח למעטפת המכל זמן ארוך יותר להתחמם, ובעצם הוצאת המכל מהמים מייד עם תום הדחיסה לא תרמה כמעט דבר לקרורו שכן התחממות המתכת נמשכה גם לאחר שהמכל הוצא מהמים.
קצב הדחיסה  המומלץ למכל הוא בין 20 ל – 40 אטמ' לדקה ( 300-600 PSI P/M  ),
  בקצב דחיסה כזה,  כאשר טמפ' המים  היא כטמפ' הסביבה (וזו גבוהה למדי ביום קיץ ישראלי), הפרשי הטמפ' בין המכל והמים יהיו זניחים וושימוש במים כאמצעי להולכת חום והורדת הטמפ' של המכל היא זניחה.

ומה לגבי הפחתת אפקט הפיצוץ ? -  אין ספק שהמים יהוו אמצעי יעיל לספיגת האנרגיה כאשר... המכל מולא בברכת שחייה בגודל ממוצע.  ובמילים אחרות, כמות המים אשר נמצאת בברכות לדחיסת מכלים מועטה מכדי שתוכל לספוג את האנרגיה שתשתחרר במקרה של כשל חומר בעת הדחיסה.

אז לפחות נעניק למכל שטיפה הגונה -  נסו לחשב מה יהיה ריכוז המלחים בברכת מילוי מכלים שנדחסים בה לצורך החישוב מאה מכלים ביום והמים שבה מוחלפים אחת לשבוע. הייתם שוטפים שם את ציוד הצלילה שלכם?

filing_station
עמדת דחיסה - במהלך הדחיסה מכלים מורדים למבנה מבוטן על "רמפה" שמונעת ע"י מנוף חשמלי.

אז איך בכל זאת  מומלץ לדחוס מכלים? בריכה מ"שוקעת" בעלת דפנות בטון המופרדת ממגע ישיר מקהל הצוללים, מערכת בקרה שתבטיח שהמכלים אינם נדחסים ללחץ גבוה מהלחץ המותר, דחיסה בקצב מתון והקפדה על בדיקות תקופתיות של המכלים, כל אלו אמורים לספק מענה בטיחותי טוב לדחיסת מכלים בלחץ גבוה.