חגורת המשקולות, נחשבת ולא בצדק לפריט שאין כמעט צורך להקדיש לו מחשבה בעת ההכנות לצלילה.

אכן, קצת קשה לייחס חשיבות רבה לחגורת ניילון, אבזם, ומספר משקולות עופרת שמחוברים אלvה אולם אסור שנטעה -  בחירה לא נכונה של משקולות (יותר או פחות), חוסר יכולת או מודעות להסיר את חגורת המשקולות במקרה חירום, או חגירתה מתחת למים במקרה שנשמטה, עלולים להיות בעלי תוצאה קשה לצולל.

 

אז נכון  שכל המידע ניתן במסגרת קורס הצלילה ונלמדו ותורגלו כל המצבים החשובים, אבל  עם היד על הלב, כמה מאיתנו באמת זוכרים ומיישמים את כל מה שלמדו?

 

מאחר שהנושא בעל חשיבות רבה ביותר לבטיחות וההנאה מהצלילה, אנו מביאים כאן תזכורת קצרה של איך להתאים את כמות המשקולות, מה לבדוק, וכללי התנהגות במקרה חירום.

 

בחירת כמות משקולות -  לא פעם אנו נתקלים בצולל שמגיע לדלפק הצלילה ושואל:  "כמה משקולות אני צריך"? או "אני צריך שתי משקולות גדולות " (גדול זו מידת משקל מדוייקת ביותר כידוע לכולנו).

גם מדריך הצלילה המנוסה ביותר יתקשה לתת לכך תשובה מדוייקת שכן בחירת המשקולות, למי ששכח, מושפעת ממספר גורמים:

מידות הגוף של הצולל  והיחס בין הנפח למשקל (שמושפעים גם ממסת עצם, שרירים ושומן).

ציוד הצלילה -  חליפת הצלילה, וסוג המיכל.

תנאי ועומק הצלילה.

יכולת שליטה על האיזון. 

מי שמנהל בקפדנות יומן צלילות או מחזיק בציוד אישי,  יוכל להסתמך על ניסיון העבר, למעט במקרים של  שינוי משמעותי  בציוד או במידות הגוף (ירידה או עליה במשקל).

בכל מקרה יש להסתמך על המלצת מדריך/עובד דלפק  רק  ככלי להערכה  ראשונית ובדיקה אמיתית ומהימנה חייבים לבצע במים.

 

השלכות של כמות משקולות לא נכונה -  בחירה של כמות משקולות לא נכונה אינה רק עניין של חוסר נוחות. 

כמות משקולות גדולה מדי עלולה לגרום לאי שליטה באיזון, בעיות אוזניים, צריכת אויר גבוהה, נשמת ואף קושי להגיע חזרה אל פני המים (ובל נשכח את הנזק לסביבה) .

כמות משקולות קטנה מדי  תגרום למאבק לשמירה על העומק ואף לציפה לא מבוקרת.

לפיכך, בכל מצב שבו  אנו לא בטוחים או שלמים עם כמות המשקולות שבה נבחר יש לבצע בדיקת איזון.    

בדיקת איזון -  לאחר שהצטיידנו בכל ציוד הצלילה יש לגשת למים. את הבדיקה יש לבצע במיםמשקולות עמוקים מעט מעומק עמידה כאשר מאזן הציפה ריק  מאויר. כאשר כמות המשקולות שנבחרה היא מדוייקת - נצוף בעת השאיפה, נשקע בעת הנשיפה ובמצב של מנוחה (בין שאיפה לנשיפה) נצוף כשהמים בגובה העיניים (ראו תמונה).     

    

השפעת תנאי הצלילה -  בחירה של כמות המשקולות עדיין אינה סוף הסיפור.  צולל שמשתמש בחליפה מלאה ומתכנן צלילה עמוקה (20-30 מטר)  עלול למצוא את עצמו במצב של  חוסר יכולת של המאזן להתגבר על תוספת המשקל בעת ההגעה לעומק המירבי, או לקראת גמר הצלילה במצב של חוסר יכולת לשלוט על האיזון כתוצאה מהפסד משקל שנגרם עקב התרוקנות המיכל.

בצלילה בים שעובד או בצלילה  במים רדודים  עלולה כמות משקולות גבולית לגרום לצולל לעלות אל פני המים באופן לא מבוקר.

יש אם כן לקחת בחשבון  לא רק את כמות המשקולות אלא גם את הניסיון  ומיומנות הצלילה.

 

חגורת משקולות שנשמטה – אבזם שמחליק או תנועה לא זהירה עלולים לגרום לחגורת המשקולות להחליק, אם לא נדע  למנוע ממנה להישמט לחלוטין, אנו עלולים למצוא את עצמנו במצב של ציפה בלתי מבוקרת. למי ששכח נזכיר רק שכפעולה ראשונה יש למנוע מהחגורה להשמט לחלוטין. על מנת לחגרה מחדש יש לאחוז את שני הקצוות ביד אחת (להבטיח שמשקלות לא יחליקו מהחגורה),

להסתובב עם הפנים כלפי מטה (כשהגוף במצב אופקי) להניח את החגורה על המותניים, ואז כשהגוף נושא את משקל החגורה ניתן להדק את האבזם ללא קושי.

מומלץ לתרגל ולרענן  את התרגולת לפני שמעמיקים.

 

הסרת משקולות במקרה חירום – גם אם בצענו את הכל כהלכה, עדיין יתכנו מצבים שבהם הצפה מחייבת הסרת משקולות. לא מעט תאונות קשות יכלו להימנע ע"י פעולה פשוטה ביותר של הסרת המשקולות.

מאחר שישנם, בנוסף על חגורת המשקולות הפשוטה, גם התקנים נוספים, כגון משקולות אינטגרליות במאזן, יש להכיר היטב את אופן ההסרה של המשקולות שלנו ושל בן הזוג.  

את פעולת הסרת המשקולות חייבים לתרגל כדי להבטיח שנוכל לבצעה ללא מחשבה במקרה חירום.

 

הצולל הנבון יזכור כי צלילה בטוחה ומהנה מורכבת מיכולתו להעריך  ולהתמודד באופן נכון עם התנאים שמציבה בפניו הצלילה.

לצוללים חסרי ניסיון מומלץ  לבצע צלילת רענון,  להצטרף לצלילה מודרכת, והכי כדאי להצטרף לקורס עזרה לצולל במצוקה, שמקנה מיומנויות צלילה להתמודדות עם מצבי חירום...

 

שתהיה לכם צלילה מהנה ובטוחה.