יש מי שנדרש לעשרות שנים של אימון במדיטציה ושליטה על הנפש כדי שיוכל לרחף מספר סנטימטרים מעל האדמה. יש מי שנעזר בחומרים כימיים שונים לשם כך, אך לא תמיד מוצא את הדרך  למטה. לא זו אף לא זו. ישנה דרך קלה, בטוחה ונעימה בהרבה להגיע  לתנוחת הבודהה הנכספת.  קוראים לה צלילה.
תנוחת הבודה במים מסמלת את האיזון המושלם צוללים מנוסים יודעים  לעצור את עצמם בכל עומק ובכל זמן ללא צורך בהשקעת אנרגיה נוספת. צוללים מתחילים מסתכלים בהערצה במדריך  שיושב לו בשלווה – רגליו משוכלות והוא מרחף במים  בנחת  בין  שמים לארץ (טוב לא ממש בנחת כי הוא צריך גם להשגיח על החניכים)...
על-מנת להגיע לאותה "נירוונה" מיוחלת, יש להשיג שליטה טובה באיזון. אולם מעבר לתחושת הריחוף המופלאה, שליטה באיזון היא אחת מנקודות המפתח לצלילה מהנה ובטוחה. די בכך שנזכיר כי שליטה לקויה באיזון עלולה להוביל לבעיות אוזניים, צריכת אוויר גבוהה, שקיעה או ציפה בלתי מבוקרים (קראו את סיפורו של צולל בנושא),  פגיעה בחי והסובב הימי, ואם לא די בכל אלו גריעה מההנאה שבצלילה.
העקרונות של השליטה באיזון  נלמדים מיום הצלילה הראשונה בקורס הבסיסי ומתורגלים בוריאציות שונות בכל מהלך הקורס הבסיסי, קורסים מתקדמים וצלילות הרענון.  היינו מצפים מכל צולל מוסמך שיהיה בעל יכולת שליטה סבירה באיזון (ממש כשם שמנבחרי ציבור היינו מצפים להתנהג ע"פ אמות מידה של מוסר ציבורי?), אלא שהחיים הם לא פעם "מה שקורה לנו כשאנו עסוקים בלתכנן דברים אחרים"  (אמר ג'והן לנון) וכך יוצא, שלמרות  הכוונות הטובות, שמירה על איזון נאות אצל צוללים רבים, רבים מדי, היא יותר בגדר משאלת לב מאשר יכולת מעשית. פגיעה באלמוגים או ביקור מיותר (שלא למטרות נימוסין) בתא הלחץ, מהווים לא פעם עדות אילמת לאיזון לקוי.

איזון, להבדיל ממיומנויות צלילה אחרות, דורש תרגול רב בעומקים ותנאי ים משתנים. הוא מושפע  מנתוניו האישיים של הצולל, ציוד הצלילה שהוא נושא וההיכרות שלו עימו, שינויי העומק, קצב ההתקדמות, זרמים  וצריכת האוויר במהלך הצלילה . כל אחד מגורמים אלה עשוי להשתנות מצלילתכם האחרונה ואתם עשויים לגלות שחלה "נסיגה לכאורה" ביכולת השליטה שלכם באיזון גם לאחר שכבר הרגשתם שאתם שולטים בו היטב בעבר. 
שליטה טובה באיזון ניתן להשיג רק בתרגול במים, אולם כדי  לקצר מעט את הדרך, מן הראוי לחזור ולהיזכר בגורמים העיקריים שישפיעו עליו, כך שבהגיעכם למים תהיו מצוידים בכלים טובים יותר ותוכלו להתרכז בתרגול איזון ולא במאבק עם ציוד הצלילה.

 

משפיעים חיצוניים על האיזון

 

מבנה גוף אישי -  אורח החיים המערבי "מבטיח"  שהשנים שחולפות מוסיפות למרבית  האנשים משקל (ואוכלוסיית הצוללים אינה יוצאת דופן) . יש מי שעסוק בדיאטות אין סופיות ומטוטלת המשקל שלו נעה מעלה מטה. כך או כך, שינויים במשקל הגוף משפיעים באופן ישיר גם על הציפה וכפועל יוצא מכך , גם על האיזון.  

ציוד הצלילה -  שימוש בציוד צלילה שונה דורש הצטיידות בכמות משקולות שונה. אם אינכם בעלי ציוד צלילה אישי, קרוב לוודאי שתתקשו בהתאמת כמות משקולות מדוייקת עקב מאפייני ציפה שונים של פרטי ציוד שונים.

חליפת צלילה -  בעלת השפעה גדולה על האיזון, הן בשל הצורך להכיר את  כמות המשקולות הנדרשת לחליפה שבה משתמשים (משתנה באופן משמעותי בין סוגי החליפות השונים), והן בשל השינוי בכושר ההצפה של החליפה המשתנה עם ההעמקה.

ציוד הצלילה –  סוג המאזן (מאזנים המכילים פנימית שומרים על נפח מסויים גם כשהם ריקים"), המיכל וכמובן כמות  המשקולות. בחירת המשקולות תעשה לאחר שכל המרכיבים של הציפה נלקחו בחשבון. כניסה למים במצב של "משקל חסר " או לחילופין, "משקל עודף"   הם הבטחה לבעיות איזון במהלך הצלילה ועלולים לקדם מצב של נשמת ופניקה במהלך הצלילה.

 

בחלקה השני של הכתבה נתייחס לטכניקות ותרגילים שונים במים שיכולים להיות לכם לעזר אם תיישמו אותם.  הישארו איתנו...